دکترسروش:نظریه ولایت فقیه یک نظریه غیر اخلاقی است که در طی آن تکلیف مداری به جای حق مداری مینشیند و حق مردم پایمال میشود.
آیت الله منتظری : برو از اهل خبره بپرس تحقیق کن هر کس که تشخیص دادی عالم تر است بدستورات اسلام ، او را در راس مخروط انتخاب کن .... شخص ملاک نیست ، عمامه هم ملاک نیست ، عمامه نمی خواهد، یک نفر هم باشد کلاهی اما تشخیص بدهیم عالم است ، اسلام شناس است ، با تقوی است ، عادل است ، شجاع است ، می تواند امور را تدبیر کند انتخابش می کنیم ... ولایت فقیه معنایش اینست . ( نماز جمعه تهران - مجله اتحاد جوان - 5 / 7 / 58 / ص 47 ) 8 از آیات و روایات بیش از صلاحیت واجدین شرایط استفاده نمی شود . .. و بالاخره نصب فقها از طرف ائمه ع برای امر ولایت و حکومت ثابت نیست . .. ( ولایت فقیه و قانون اساسی - آیه اله منتظری - 7/4/77 - ص 10 ) 9انتخاب رهبر واجد شرایط توسط مردم انجام می شود ( مشروعیت ولایت ) و قهرا محدوده اختیارات رهبری و مدت آن نیز تابع نحوه انتخاب اوست . ( همان - ص 10 )ولایت مطلقه ذاتا از آن خداست و در این امر شریکی ندارد ، و حتی پیامبر اکرم ص و ائمه معصومین ع نیز ولایت مطلقه ندارند . ( همان - ص 12 )چنین نیست که ولی فقیه ولایت بی حد و حصر داشته باشد ... بلکه او مجری احکام خدا و یا ناظر بر اجرای آنهاست ، و در شرایط استثنایی تصمیم نهایی با اوست پس از مشورت با متخصصین مربوطه ، و لفظ ولایت مطلقه .. بوی استبداد می دهد .... و هرگز خداوند برای فرد غیر معصوم جائز الخطا چنین ولایتی را قرار نمی دهد . ( همان - ص 10 و 11 )
آیت الله محمد مجتهد شبستری : از نظر متون دینی هیچ گونه حق حکومت اختصاصی الهی برای انبیا وجود نداشته است . انبیا پیام خداوند را آورده اند. ....نظریه کلامی من اینست که نه انبیا و نه اولیا و نه فقیه از آن نظر که نبی و یا ولی و یا فقیه هستند ، حق هیچ حکومتی از طرف خداوند به آنها تفویض نشده است ....حکومت حق مردم است ... در اسلام .. هیچ نوع چارچوب کلی برای حکومت معین نشده است ... مسلمانان و مومنان باید شکلی از حکومت را که عدالت را می تواند تحقق ببخشد به وجود آورند ...ملک ( فرمانروایی و حکومت ) که در قرآن برای بعض پیامبران مطرح شده یک نوع نعمت تلقی شده است نه تفویض حق حکومت از جانب خداوند به یک نبی .( هفته نامه آبان - شماره 121 - 28 فروردین 79 )
دکتر کدیور : ولايت فقيه در هيچ آيه قرآن نيامده است ، به عينه در هيچ يك از روايات منقول از پيامبر(ص ) و ائمه (ع) نيز وارد نشده است . از احكام عقلي يا عقلايي نيز نيست . ... اسلامي بودن حكومت با عدم منافات قوانين آن با شريعت تضمين مي شود، نه اين كه مثلا رئيس آن از سوي خداوند نصب شده باشد و حق ويژه اي به نام ولايت بر مردم داشته باشد. جمهوري بودن حكومت نيز با انتخابي بودن تمام مشاغل عمومي از جمله رهبري و ادواري بودن و گردش مسالمت آميز قدرت و موقت بودن دوران زمامداري تامين مي شود. واضح است كه در يك حكومت جمهوري همه تحت قانون هستند و اراده و مقام فوق قانون معني ندارد .(تاملي در مسئله ولايت فقيه - http://www.kadivar.com )
آیت الله صالحی نجف آبادی : ولی فقیه نایب مردم است نه نایب امام زمان عج و به نمایندگی از مردم مدیریت جامعه را بعهده می گیرد . ولایت فقیه که مشروعیت آن ناشی از رای غیر مستقیم مردم ( مجلس خبرگان ) است نمی تواند به مجلس شورا که نمایندگانش با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند مشروعیت ببخشد .ولایت فقیه محصول قرارداد طرفینی است که بین مردم و ولی فقیه بسته می شود .فقط فقیه منتخب مردم حق تصرف در کارهای عمومی امت را دارد .وقتی رای مردم عامل مشروعیت ولایت فقیه است ، لازمه آن ارزش دادن به شخصیت انسانها و احترام به فکر و انتخاب و کرامت انسان است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر